Når mye av opplæringen flyttes fra klasserommet til yrkesarenaen, må arbeid med faglig og språklig utvikling foregå på nye måter. Fleksilærling kan være et godt bidrag til å støtte språk og fag når opplæringsarenaen delvis flyttes ut av klasserommet.
For mange, ikke minst minoritetsspråklige, kan det være krevende å lære fag og fagspråk samtidig. Når en fagarbeider møter kollegaer, kunder, brukere eller andre samarbeidspartnere, er riktig språkbruk avgjørende for å vise faglig forståelse og profesjonalitet. Språk er tett knyttet til identitet og opplevelse av likeverd. Læreplan for Kunnskapsløftet, LK20, fremhever blant annet at opplæringa skal sikre at elevene og lærlingene kan bruke språket for å tenke, skape mening, kommunisere og knytte bånd til andre. Fleksilærling inneholder ressurser som skal støtte lærlingen.
Yrkesklassene ved Oslo VO Helsfyr bruker Fleksilærling og vi håper dette kan bli et nyttig verktøy for våre deltakere, forteller lærer Inês Bartolo.



