Fremtidens voksenopplæring: Helsfyr VO viser vei med fleksibel og innovativ læringsteknologi
Helsfyr VO har siden januar 2023 utforsket hvordan innovativ læringsteknologi kan bidra til mer fleksibel voksenopplæring. Prosjektet er finansiert av Delprogram sysselsetting, og er nå i en spennende utviklingsfase. Vi samarbeider tett med NAV og andre voksenopplæringssentre i prosjektet.
Tester fire piloter
Gjennom fire piloter tester skolen ut og implementerer teknologi for å gi flere deltakere mulighet til å delta i og fullføre opplæring. Vi ønsker å finne løsninger for deltakere som av ulike årsaker har utfordringer med tradisjonell klasseromsundervisning. De fire pilotene, som alle har som mål å redusere fravær og frafall, er:
AV1-robot i klasserommet:
Denne innovative løsningen lar deltakere med helseutfordringer eller omsorgsoppgaver delta aktivt i undervisningen hjemmefra. Erfaringer viser at AV1-roboten bidrar til økt tilstedeværelse og bedre læringsmiljø. Av1-robot er implementert ved Oslo VO Helsfyr, og utforskes på Oslo VO Skullerud.
Digital veiledning med smartbriller:
Ved å ta i bruk smartbriller kan lærere gi direkte veiledning til deltakere i arbeidspraksis, uansett hvor de befinner seg. Dette gir en unik mulighet for tett oppfølging ute i arbeidslivet.
Hybridkurs:
Hybridkursene kombinerer fysisk og digital deltakelse, og gir deltakerne fleksibiliteten til å velge det formatet som passer best fra dag til dag. To-lærerordning, avansert klasseromsteknologi og fokus på digital kompetanse sikrer et inkluderende og engasjerende læringsmiljø for alle.
Kunstig intelligens:
Gjennom nettstedet Voki.no, utviklet av prosjektet, får deltakere tilgang til en rekke språkboter basert på kunstig intelligens. Disse botene tilbyr blant annet tekstretting, oversettelse, grammatikkhjelp og tilpassede læringsressurser. I tillegg utvikler vi nettkurs med KI-innhold, utforsker KI-avatarer og benytter KI i administrasjon.
Fra utvikling til impIementering
I utviklingsfasen vil de tre pilotene - digital veiledning med smartbriller, hybridkurs og kunstig intelligens - videreutvikles og implementeres i større skala.
Prosjektlederne Kjetil S. Roppestad, Aina S. Aspnes og Helene Aarem er entusiastiske og ser lyst på fremtiden. "Vi har vist at innovativ læringsteknologi kan utgjøre en betydelig forskjell for voksne som ønsker å lære, og vi gleder oss til å fortsette dette viktige arbeidet."
Prosjektet vil fortsette å være en pådriver for innovasjon og fleksibilitet i voksenopplæringen, og deler jevnlig sine erfaringer og kompetanse med andre utdanningsinstitusjoner og NAV.